Rozvoj dětské motoriky: Jak se jednotlivé oblasti vzájemně ovlivňují a proč je to důležité
Motorika, neboli pohyb řízený centrální nervovou soustavou (CNS), je klíčovým aspektem vývoje dětí. Už od narození sledujeme psychomotorický vývoj (PMV), což znamená komplexní pohled na dítě a propojení pohybových dovedností s rozumovým vývojem na základě určitých pohybových milníků, jako je otáčení, pasení koníčků, lezení apod.
Přeskočení některého z těchto milníků může mít dlouhodobé důsledky, například problémy s grafomotorikou v předškolním věku. Batolata, která ještě nelezou nebo mají atypický lezecký styl, mohou mít slabší zpevnění trupu, což může ovlivnit jejich schopnost koordinovat jemné pohyby rukou při manipulaci s předměty. Motorika je provázaná soustava, kde jakýkoli problém může ovlivnit různé části těla. Nejlepším příkladem je dýchání, které ovlivňuje mnoho dalších funkcí, včetně řečových dovedností v orofaciální oblasti.
1) Hrubá motorika
Hrubá motorika zahrnuje pohyby velkých svalových skupin těla a ovlivňuje celkové držení těla, koordinaci a stabilitu. Pokud není hrubá motorika správně vyvinuta, dítě může být neobratné a mít problémy se zapojením do kolektivních her, což může negativně ovlivnit jeho sebevědomí a sociální integraci. Příkladem může být špatné dýchání, které může vést k oslabení břišních svalů a špatnému držení těla, což následně ovlivní i oblast kyčlí, kolen, valgozitu kotníku apod.
2) Jemná motorika
Jemná motorika zahrnuje menší svaly a jejich části a je rozsáhlejší než pouze motorika ruky. Důležité prvky jemné motoriky zahrnují zahrnují vizuomotoriku, grafomotoriku, orofaciální motoriku a okulo motoriku.
a) Vizuomotorika
Vizuomotorika je propojení oko-ruka, což je klíčové pro manipulaci s předměty. Děti s dysbalancí v této oblasti mohou mít problémy se sebeobsluhou a samostatností, což negativně ovlivňuje jejich sebevědomí. Když vizuomotorika nefunguje správně, dítě má potíže s koordinací a může to ovlivnit jeho celkovou samostatnost, například při zapínání knoflíků nebo používání zipů.
Pro rodiče:
b) Grafomotorika
Grafomotorika je vyšší úrovní vizuomotoriky a zahrnuje koordinaci oko-ruka-tužka. Je zásadní pro školní úspěšnost, protože ovlivňuje schopnost dítěte psát a pracovat s kreslicími nástroji. Problémy v této oblasti mohou vést k obtížím ve více předmětech, nejen v českém jazyce, čímž se může snížit akademické sebevědomí dítěte.
Pro rodiče:
c) Orofaciální motorika
Orofaciální motorika se týká svalů obličeje a dutiny ústní a je klíčová pro artikulaci, dýchání a příjem potravy. Problémy v této oblasti, jako je špatný dechový vzorec, mohou vést k ochabnutí svalů obličeje, nesprávné poloze jazyka a problémům s polykáním. Dýchání ústy místo nosem může také vést k nedostatečnému okysličování mozku, což negativně ovlivňuje pozornost a může vést k neplynulosti řeči.
Pro rodiče:
d) Okulomotorika
Okulomotorika se týká pohybů očí a je zásadní pro orientaci v prostoru a pozornost. Problémy v této oblasti mohou ovlivnit schopnost číst, protože oči musí být schopny udržet se na řádku bez pohybu hlavy. Děti s problémy okulomotoriky mohou mít potíže s orientací na ploše a hledáním detailů, což ovlivňuje jejich školní úspěšnost.
ADHD a jiné problémy pozornosti mohou být spojeny s nesprávným pohybem očí.
Pro rodiče:
Závěr
Motorika je složitý systém, kde je vše propojeno a jakýkoli problém v jedné části může ovlivnit mnoho jiných oblastí. Správný vývoj motorických dovedností je klíčový pro celkový rozvoj dítěte, jeho sebevědomí i školní úspěšnost. Důkladné sledování a podpora motorického vývoje dětí je tedy nezbytné pro jejich zdravý růst a rozvoj.
Doporučení pro rodiče:
- Sledujte vývojové milníky.
- Povzbuzujte dítě k aktivnímu pohybu, cvičení a hrám, které podporují velké svalové skupiny.
- Nabízejte aktivity, které zlepšují jemnou motoriku, jako je kreslení, modelování, nebo hry na rozvoj koordinace oko-ruka.
- Pokud zaznamenáte nějaké odchylky nebo problémy, neváhejte vyhledat pomoc odborníků (fyzioterapeutů, logopedů, odborníků na dětský vývoj).
Máte zkušenosti s motorickým vývojem u vašich dětí? Podělte se s námi o své příběhy a tipy, jak jste podpořili motorický vývoj právě u vás. :-)
Článek byl vytvořen ve spolupráci s Mgr. Kateřinou Tesárkovou – speciální pedagožkou www.barevneuceni.cz